måndag 10 september 2012

Sälja och köpa

Riktar inte detta mot någon. Vill bara dela med mig av mina åsikter.
Jag blir lite irriterad på folk som köper en kanin, när den är mellan 8 veckor till 6 månader, och sedan ska sälja den  när den är 8 månader - 1 år. Anledningar kan vara 'Vi passar inte ihop', 'han bara juckar/biter (Naffsar) på mig' eller 'Hen är inte Social'. Och sedan köper en ny unge ganska tätt inpå.


Detta gäller INTE uppfödare som föder upp för tex. Utställning och man byter ras eller liknande, det är de som bara har sina kaniner till kel och inte avlar på dem.

Hur kan man säga att man inte passar ihop? Efter 8 månader behöver man inte veta det. Man ska inte tro att kaninen kommer att anpassa sig efter en själv. För Elvis och mig tog det ungefär 2 år innan vi 'passade ihop' dvs, tils jag förstod hur han tyckte och tänkte om saker och ting.

Om man inte står ut med att kaninen juckar, naffsar och skvätter så kan man alltid kastrera. Det är hanens betèende, och man får anpassa sig där med. Jag kan inte tala om hur många gånger Coco har irriterat mig med dessa saker. Men jag skulle aldrig kunna sälja honom. Det är bara att bita ihop och le ;)

Hoppas att ni förstår lite av mina tankegångar, en kanin (alla djur) är en levande varelse och inte en vara man bara kan skicka runt från plats till plats.


2 kommentarer:

  1. Håller med dig. Tycker även att det är fel att göra så fast det är en uppfödare som köper för att sen tvärt byta ras. Man får helt enkelt tänka på sånt innan.
    Kaniner är somsagt inte samlarprylar eller produktionsmaskner.
    Enligt mig så har uppfödare INGEN rätt att göra så, lika mycket som någon annan kaninägare...

    Ärligt talat så känns det inte så kul att ha Elwis alltid, men han är min kanin och jag kan inte förändra på den han är. Ibland känns det som att jag bara har han som tävlingskompis :/
    Men man inser inte att den man ibland vill ha bort, vill man ha i nästa stund. Som nu när Elwis är sjuk så vill jag inget annan än att han ska leva! ♥

    SvaraRadera