tisdag 17 januari 2012

Klickerträning!

Idag börjades 'det stora klickerprodjektet' Eller.. jag fick tråkigt så jag kom på att jag kunde klickerträna kaninerna. I alla fall..
Jag gick ut med en bläckpenna som man klickar för att å fram stiftet och en halv kopp med cornflakes, kaninernas favoritgodis!
Planen är att jag ska komma i närmare kontakt med kaninerna, men också lära dem nödvändiga saker.
Hängöronen ska jag främst lära 'kom' och 'sitt', vi får se om jag lär dem något onödigt med. :)
Coccos ska få lära sig 'kom' och 'sitt' men även 'stå upp', 'snurra runt', 'in' och säkert mera saker.

Idag gick träningen ut på att klickern är bra, så jag klickade och gav dem godis, klickade och gav dem godis.
Coccos var jätteduktig, fattade klickern nästan genast, Lisen och Elvis började även fatta den mot slutet.
Mando blev helt uppspelt så fort han hörde klicket, satte sig upp och började klättra på mig. Ska bli kul att se hur han blir med klickerträningen!

2 kommentarer:

  1. WoW! Har alltid velat träna mina kaniner. Vet du nån blogg/hemsida som förklarar hur det går till och hur man lär dem?

    Tacksam för svar :) //Lisa

    SvaraRadera
  2. SV: ja, haha, Lego hade nog iaf inget emot det. Nu är det bara att hoppas att vintern fortsätter att vara mild. Vi har max haft -10 här hela vintern. Mest plusgrader faktiskt, skönt när man ska vara ute och sköta kaniner.
    Hojta till om du är sugen på en liten rexbebbe;)

    Spännande med klickerträning. Vet faktiskt inte riktigt hur det funkar.... Men lycka till:)

    SvaraRadera